Воробйова Наталія Костянтинівна
вихователь групи продовженого дня
Новгород-Сіверської гімназії №1
імені Б.Майстренка

Клубні години

матеріал клубних годин для проведення в початковій школі



СТРУКТУРА КЛУБНОЇ ГОДИНИ

В режимі продовженого дня щодня передбачено для занять за інтересами 45-60 хвилин. Цей час, як правило, відводять для занять гуртків, але нерідко в розкладі ГПД вказано: «Клубна година».

      Гурток – систематична форма позакласної роботи з молодшими школярами, яка дозволить розширити та поглибити знання, отримані на уроках, вживати їх на практиці, розвивати пізнавальні інтереси та творчі здібності дітей.

    В групах продовженого дня початкових класів найбільше розповсюдження отримали наступні гуртки: «Вмілі руки»; м’якої іграшки; цікавої математики; цікавої граматики; шахові гуртки та інші.

    Наприклад, зміст занять гуртка «Рідне слово» включають різні питання рідної мови, історії мови, цікавої граматики. Діти на таких заняттях, вислухавши короткі повідомлення вихователя або товаришів, розгадують загадки, ребуси, шаради, пробують римувати слова та складати вірші за заданими римами, виконують творчі словникові роботи (описи природи, рецензії на прочитані книги).

     Клуб – найбільш складна в методичному відношенні та більш різноманітна по змісту та методах форма позакласної роботи. Чим клуб відрізняється від гуртка?

1.     Клуб дозволяє задовольнити різнобічні інтереси всіх дітей, тому що має декілька секцій (студій): «Подорож у світ книг», «У світі природи»; «Дзеркало», «Школа ввічливих наук» - питання етики та самовиховання; для оперативних справ із суспільно корисної праці можуть створюватися секції «Книжкина лікарня», «Майстерня Діда Мороза», «Майстерня Саморобкіна» та ін.

2.     В клубі починає діяти самоуправління учнів. В клубі повинен бути свій устав (заповіді, закони), девіз, емблема, може бути гімн, улюблена пісня. Очолює роботу клубу – рада, головним є командир або президент.

3.     Клуб передбачає й найбільш різноманітні форми та методи занять: бесіди-суперечки, обговорення книг та статей, інсценування, ігри-драматизації, конкурси, турніри та ін. Клуб збуджує вихователя не замикатися в класній кімнаті та в своєму колективі, а встановлювати різноманітні зв’язки з позашкільними виховними закладами, музеями, бібліотекою, залучати різноманітних спеціалістів з числа батьків, шефів та таке ін.

      Як одиниця клубного життя є клубна година. Нажаль часто буває, що вихователі часто організують тільки читання книг, тихі настільні ігри, бесіди з морального виховання. Буває часто й таке, що під час клубної години проводиться самопідготовка, якщо діти не встигають виконати завдання.

     Дуже розповсюдженим недоліком в організації клубних годин є безсистемність їх проведення. Коли залишається час наприкінці робочого дня, вихователь оголошує клубну годину. Звідси – зміст її випадковий, одноманітна організація форм та методів. Навіть й зовнішнє клубні години схожі на урок: вихователь вимагає, щоб діти сиділи за своїми робочими місцями у строгій позі, не розмовляли, уважно слухали, відповідали на питання.

    Ще одним з розповсюджених недоліків клубних годин є обмежене використання вихователями колективної творчої діяльності.

 

Вимоги, яким повинна відповідати клубна година

1.     Зміст клубної години завжди повинен відрізнятися новизною, незвичайністю, викликати у школярів захоплюючий подив, активне бажання та стремління дізнатися та розібратися, взятися за справу.

2.     Клубна година завжди передбачає вільне спілкування один з одним, з вихователем, з тими дорослими, які беруть участь у клубному занятті. Вихователям часто здається, що дозволяти спілкуватися, це означає відмовитися від дисципліни, тому що діти будуть голосно розмовляти,  шуміти, відволікатися.

      Ні, вільне спілкування – це не анархія, не стихійне спілкування. Воно, навпаки ставить кожного школяра в позицію організатора своєї поведінки та відповідального за свою поведінку та поведінку товаришів. Він сам вибирає, з ким йому спілкуватися, сидіти, разом працювати, грати, яку роль на себе взяти, за що відповідати та кому допомагати.

3.     Клубні години повинні стати школою самовиховання молодших школярів, моментами цілеспрямованого впливу на уявлення кожної дитини про себе самого.

     Результативною формою організації діяльності та спілкування в колективі молодших школярів є групова робота.

4.     Рекомендований час для клубної години в режимі ГПД – з 17.00 до 18.00. Але слід враховувати особливості навчально-виховного процесу закладу. Цей час може бути іншим.

 

Методична структура клубної години

1.       Підготовчий момент. Він передбачає в першу чергу організацію психологічного настрою дітей на майбутню клубну годину. З цією метою можна за 2-3 дні нагадувати учням, наприклад: «Не забудьте принести по одній-дві листівки із зображенням тварин. Для чого, дізнаєтеся на клубній годині, але вас чекає дуже цікаве діло». Необхідно в повному обсязі використовувати музичний супровід, освітлення, плакати, репродукції картин та ін.

2.       Мобілізуючий момент. Вихователю необхідно заволікти увагу дітей до теми клубної години, переключити їх від попередніх занять (самопідготовки), встановити порядок та дисципліну в умовах занять за інтересами. Але тут не підійдуть дисциплінарні прийоми: сидіння за партами в строгому порядку, заперечування. Захватити увагу дітей допоможуть хвилюючі поетичні рядки, приказки, прислів’я, загадки та ін.

3.       Основний момент реалізує головні виховні задачі клубної години в діяльності молодших школярів. Ведучою турботою вихователя в цій частині клубної години повинні бути організація та підтримка спілкування та співпраці дітей. Регулювати їх допоможуть «Правила дружньої роботи», «Пам’ятки екіпажам», заповіді, традиційні закони клубу.

4.       Завершальний момент. Сама сутність методики колективної творчої діяльності вимагає, щоб її учасники висловили свої враження про підготовку та проведення справи. В основі обговорення, усного чи писемного, можуть стояти питання: «Що було добре? Що погано? Що нового ти впізнав, зробив? Чому навчився сам та навчив товаришів? Що хотів би повторити?»

     В ДНВК № 119 пропонуємо вихователям ГПД єдину тематику клубних годин, а саме:

   ПОНЕДІЛОК. День труда (суспільно корисна праця, виготовлення саморобок з різних матеріалів, екскурсії на підприємства).

   ВІВТОРОК.  Шахові турніри.

   СЕРЕДА.  День музики.

   ЧЕТВЕР.  Бібліотечні години (різноманітні форми роботи з книгою).

    П’ЯТНИЦЯ.  Робота клубу «Дзеркало» (проведення бесід на морально – етичні теми).

     Традиційним стало проведення бібліотечної години в ГПД.

  Мета та задачі бібліотечної години наступні: розширити кругозір дітей, розвивати логічне мислення, усне зв’язне мовлення, поповнювати словниковий запас; виховувати любов, інтерес, бережливе ставлення та повагу до книги.

      Бібліотека закладу  співпрацює з вихователями ГПД таким чином:   

     1 клас. Учні відвідують бібліотеку з метою знайомства з нею; знайомства з книгами та журналами.

     2 клас. Практикується робота в групах. Діти обирають заняття за інтересами. Крім читання та обговорення прочитаного їм подобається виготовляти різноманітні вироби (вирізати, клеїти, розфарбовувати). Для конструювання, виготовлення макетів використовуємо укладки з дитячого журналу ”Зроби сам”. Ці журнали нам приносить завідувач міською  дитячою бібліотекою(філія №10) Безветельнова В.Л. , з якою ми постійно співпрацюємо.

    3 клас. Тематика читання та бесід розширюється. Цікаво проходять заняття на тему “Природа- храм краси, сховище здоров’я”. Діти із задоволенням розповідають про своїх улюблених домашніх тварин , читають статті з енциклопедій “Я відкриваю світ тварин”, “Велика енциклопедія тварин”, “Червона книга України”, розглядають ілюстрації в журналах, буклетах, книгах, малюють. Так, була організована виставка фоторобіт випускника нашого закладу Охоцького Руслана “Мої друзі”. Діти розглядали фотографії, придумували до них назви,  вибирали самі цікаві.

    Учні знайомляться з дитячими журналами “Барвінок”, “Пізнайко”. Проводиться бесіда “Із “ Барвінком” та “Пізнайкою ” нам ніколи сумувати”, відгадуємо загадки , надруковані в них.

      4-5 класи. Вчаться працювати з каталогами та картотеками. Мета цих занять: показати  важливість призначення каталогів, вчити самостійно працювати з каталогом у пошуку необхідної інформації.  Щороку проводяться бібліотечні години “В казковому світі каталогів”.

      З учнями цього віку проводяться огляди книг серії “Я пізнаю світ ”- “Книги, які відповідають сотні наших “Чому? Коли? Як? Що? Хто? Де? “

      На заняттях за темою “ Букіністична книга “ учні знайомляться  з історією створення книги у різних народів (Китай, Єгипет, Месопотамія, Росія, Європа ); проводяться огляди букіністичних книг з бібліотеки закладу.

 

       Розглядаємо книги, які принесли діти з домашніх бібліотек; рахуємо вік книги.

       Ведеться профорієнтаційна робота. Діти знайомляться з виставкою “ У світі професій”, пропонується розглянути альбом “ Професії, яких потребує наш Донбас “. Учні розповідають про професії своїх батьків.

      Беремо активну участь у проведенні предметних тижнів. Діти нашого закладу  вільно почувають себе в бібліотеці, дотримуються правил поведінки, знають, де розташовані їхні улюблені книги, де можна взяти новий журнал, що у кожної книги є своє місце, що довідники та енциклопедії можна брати тільки з дозволу бібліотекаря.

      В читальній залі звертається увага дітей на виставки, які постійно оновлюються. Розповідається, якій важливій події чи знаменній даті вони присвячені, пропонується подивитися книги. Учні знайомляться з творчістю письменників та поетів-ювілярів біля літературного календаря, читаються вірші.

       В бібліотеці є куточок для настільних ігор. Діти люблять грати в шахи, цікавляться літературою про шахи та шашки.

       Бібліотечні години мають великі можливості для виховання у молодших школярів колективізму, навичок співробітництва, культури спілкування, читання, самовиховання, любові до книги.

      Таким чином, неправомірно ставитися до клубних годин тільки як до засобу проведення вільного часу в режимі продовженого дня. Вони мають великі можливості для виховання у молодших школярів колективізму, відношень дружби та товариства, навичок співпраці, культури спілкування, самовиховання.

http://dnvk119.at.ua/publ/gpd/1-1-0-3



Обновлен 20 окт 2016. Создан 15 сен 2015



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником